Behandeling
oogleden

Ooglidcorrectie of blefaroplastie

De bovenste oogleden kunnen met het verouderen gaan hangen en een vermoeiend of drukkend gevoel op de ogen geven, dit doordat de elasticiteit van de huid verloren gaat, met soms ook prolaps van het onderhuids vetweefsel. Indien ernstig kan dit het gezichtsveld tevens beïnvloeden.
Bij de onderste oogleden zijn dit de ‘wallen’, deze ontstaan door een gelijkaardig verouderingsproces.
Eerst wordt het te verwijderen huidweefsel nauwkeurig afgetekend, nadien wordt de overtollige huid weggesneden, alsook spier-en vetweefsel indien nodig. De hechtingen dienen 7-10 dagen ter plaatse te worden gelaten. De incisie wordt zo gemaakt dat het litteken in de huidplooi valt en dus niet zichtbaar is. De ingreep gebeurt ambulant in de praktijk en onder plaatselijke verdoving.

Ectropion / Entropion

Een ectropion is een naar buiten gedraaid onderooglid, meestal ten gevolge van verslapping van de weefsels met het verouderen of door een te gespannen huid in kader van littekens of bepaalde huidziekten. Hierdoor kan het oog gaan tranen doordat het afvoerkanaal van de traanwegen niet meer mooi aansluit met het oog, ook roodheid en irritatie kan ontstaan.
Een entropion is een naar binnen gedraaid onderooglid, ook hier meestal ten gevolge van verslapping van de weefsels met de leeftijd. De klachten van irritatie, pijn en schurend gevoel ontstaan doordat de wimpers tegen het hoornvlies schuurt. Bij voortdurende irritatie kan dit zelfs leiden tot (ernstige) verlittekening van het hoornvlies.

Behandeling

Zowel het ectropion als het entropion kan worden verholpen, indien veroorzaakt door verslapping van de weefsels, door het ooglid strakker te zetten door een stukje weefsel weg te snijden. Beide ingrepen gebeuren ambulant in de praktijk onder plaatselijke verdoving.